close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יש לכם רעיון מבריק? כך תגנו עליו באמצעות רישום פטנט

מערכת שורשיב חשוון, תשפ10/11/2019

ישנן לא מעט המצאות מופלאות שכל אחד מכם משתמש בהן במהלך חיי היום יום שלו, מבלי לדעת מי היו האנשים הראשונים שהמציאו אותן

תגיות:
ישנן לא מעט המצאות מופלאות שכל אחד מכם משתמש בהן במהלך חיי היום יום שלו, מבלי לדעת מי היו האנשים הראשונים שהמציאו אותן. פטנטים שנחשבו בעבר לרעיונות מופלאים, כיום נראים כחלק בלתי נפרד מן החיים ואם הממציאים שלהם לא דאגו לחידוש הרישום או שלא רשמו את הרעיון מלכתחילה – הם כמובן לא יוכלו להגן עליו וניתן יהיה "לגנוב" אותו מבלי לעבור על החוק. מסיבה זו, כאשר עולה במוחכם רעיון מבריק במיוחד שאתם בטוחים שהוא מקורי לגמרי, מוטב לעגן אותו ברישום של פטנט, על אף ההליך הלא פשוט הכרוך בכך, בכדי לאפשר רווח ישיר מן ההמצאה ובעיקר יצירת קישור בין הפטנט עצמו לבין האנשים
אשר הביאו אותו אל העולם.

מהו פטנט?
דבר חשוב שרבים אינם יודעים על רישום פטנטים הוא, שלפטנט יש תאריך תפוגה. המשמעות היא שהזכות המשפטית על ההמצאה ניתנת לזמן קצוב בלבד, ארוכה מאוד אמנם – כעשרים שנה – אך בכל זאת לא לכל החיים. ההגדרה של פטנט היא מתן זכות משפטית המאפשרת מאנשים שאינם קשורים להמצאה, להשתמש בה. ישנם, עקרונית, שלושה תנאים עיקריים כדי להגדיר פטנט ככזה: היותו חדשני, היותו מועיל בצורה כלשהיא והאפשרות להשתמש בו בתעשייה. בכדי לרשום המצאה בתור פטנט, יש לעבור תהליך ארוך ומורכב ובסופו היא תוגדר כפטנט, אך בסייג חשוב – הפטנט יהיה מקומי בלבד. המשמעות עבור הממציאים היא, שאדם שרשם פטנט בצרפת למשל, צריך לרשום אותו כפטנט גם בגרמניה – לצורך העניין – בכדי שגם בגרמניה המצאתו תיחשב לפטנט.

כיצד מתבצע רישום של פטנט ומה כולל התהליך?
מעניין לדעת שבמדינת ישראל מאושרים אלפי פטנטים מדי שנה, כאשר כמות הבקשות לרישום היא כמעט פי שלוש מאלו שמאושרות בסופו של דבר. התהליך יכול לקחת חודשים ארוכים ואפילו שנתיים והוא כולל הגשה של טפסים שונים, הגשת בקשה עבור הרשות לפטנטים, פרסום הבקשה ובסופו של דבר גם אישורה. התוקף של עשרים השנה מתחיל מרגע הגשת הבקשה עצמה ולא משלב האישור, כאשר חידוש הרישום מותנה בתשלום כחוק של האיגרות לחידוש.

טיפים לממציאנים שמעוניינים להגן על הרעיונות שלהם
מפתיע לגלות עד כמה קל "לאבד" את הזכות על פטנט. כאשר פג התוקף של תרופה מסוימת, למשל, הרשומה בתור פטנט – ניתן להוציא תרופה גנרית המורכבת מאותם מרכיבים והיצרנית תרוויח כסף שעד אותה עת היא לא יכולה הייתה להרוויח. דוגמה לכך ניתן למצוא בתרופות נוגדות דיכאון כגון ציפרלקס, אשר עם תפוגת הפטנט שלה "הצמיחה" תרופות זהות שגורמות לאותה הפעולה. ממש כמו בעולם התרופות, גם בהמצאות אחרות חשוב לחדש בזמן את הרישיון וזאת כדי למצות את הפוטנציאל של הפטנט לתקופה ארוכה ככל האפשר. טיפ חשוב נוסף, הוא ביצוע של רישום הפטנט בכל מדינה רלוונטית, אשר יכול להגן על הממציאים מפני העתקות במדינות שבהן הפטנט איננו רשום בתור כזה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה